Thuiswerken is een fenomeen dat sinds corona veel meer populariteit kent. In coronatijd werd er niet altijd zelf gekozen om thuis te werken, maar werd het verplicht vanuit de overheid. Echter werd thuiswerken wel als positief ervaren. Hierdoor wordt het thuiswerken nog steeds gehanteerd door verschillende bedrijven. Ergonomie heeft betrekking op de wetenschap die zich richt op het afstemmen van hulpmiddelen en omstandigheden op de eigenschappen van de mens, waardoor de mens optimaal kan functioneren. In deze blog lees je over het belang van een ergonomische werkplek.

 

Wat is een ergonomische thuiswerkplek?

Een ergonomische werkplek zorgt ervoor dat individuen met een goede lichaamshouding, hun werk kunnen verrichten. Bij een ergonomische thuiswerkplek is de werkplekinrichting ingericht op de individuele behoeften, lichaamsmaten en werkzaamheden. De inrichting van de thuiswerkplek heeft in de meeste gevallen betrekking tot het meubilair en de hulpmiddelen voor het individu.

 

Waarom een ergonomische thuiswerkplek?

Bij een ergonomische ingerichte thuiswerkplek, is kans op klachten verkleind. De klachten die voornamelijk optreden bij een thuiswerkplek zijn onder andere, RSI/CANS en lage rugklachten. Het gevolg van een niet ergonomische thuiswerkplek, is dat werknemers kunnen uitvallen of minder productief zullen zijn. Om een thuiswerkplek ergonomisch in te richten, zal een bedrijf wel een aantal kosten moeten maken. Echter is de vraag of een bedrijf liever iets meer kosten over heeft voor een ergonomische werkplek of de angst dat een werknemer kan uitvallen door fysieke klachten.

 

Wat hoort bij een ergonomische thuiswerkplek?

Bij een ergonomische thuiswerkplek is het belangrijk dat er meubilair en hulpmiddelen zijn, waar een werknemer langer dan 2 uur aan kan werken. Het is dus belangrijk om een werknemer te voorzien in allemaal verschillende accessoires. Hieronder staan enkele voorbeelden:

 

  • Een werktafel die groot genoeg is voor het verrichten van de werkzaamheden. Er wordt aangeraden om minimaal een tafel van 120 x 80 cm te gebruiken.
  • Een draaibaar beeldscherm, kantelbaar en in hoogste verstelbaar is. Tevens zal het beeldscherm ook van een voldoende grote moeten beschikken.
  • Een stoel die geschikt is voor de lichaamsmaten van de werknemer
  • Een goed werkend toetsenbord en muis
  • Voldoende zit- en bewegingsruimte bij de thuiswerkplek
  • Een voetensteunvlak waar dat nodig is

 

Aanvullende informatie voor een ergonomische thuiswerkplek

Naast de benodigdheden zijn er ook eventuele aanvullingen voor de werkplek. Hieronder staan enkele tips voor het inrichten van een ergonomische werkplek

 

  • Schakel een ergonoom, arboprofessional of preventiewerknemer in voor de hulp bij een ergonomische werkplek. Dit voorkomt eventuele onnodige en verkeerde aanschaffingen.
  • Zorg voor een goed werkende headset. Wanneer er geen headset aanwezig is, zal er op een andere manier getelefoneerd worden. Een van deze manieren is de telefoon tussen het hoofd en schouder. Dit is een manier wat verschillende klachten met zich mee kan brengen.

 

Ga voordat je begint met het inrichten na welke klachten of fijnpunten momenteel bij de werknemer aanwezig zijn. De fijnpunten kunnen worden meegenomen bij het inrichten van de thuiswerkplek. De klachten kunnen eventueel worden verholpen.

Wil je zelf een kantoor aan huis inrichten? Klik hier om te lezen hoe jij het beste een kantoor aan huis kan inrichten!

Lees ook:  Kantoor aan huis inrichten