Warm weer is prachtig voor als je in de tuin zit en je een fijn briesje in je gezicht kunt voelen. Maar als je binnen in de slaapkamer probeert in te dutten, dan kan die hoge temperatuur tamelijk vervelend zijn. Voor de meesten is het een grote worsteling om dan goed tot rust te kunnen komen. Voor hen en eenieder die last heeft van slaapproblemen tijdens warme nachten, zijn hier 5 tips die je kunt gebruiken om toch in slaap te kunnen vallen.

verzwaringsdeken

Gebruik de juiste deken

Hoewel het tegenstrijdig lijkt om tijdens een hittegolf überhaupt onder een deken te gaan liggen, kan een goed deken juist zorgen voor verkoeling. Speciale dekens, zoals een verzwaringsdeken, hebben een speciale vulling die van nature koud is en altijd de temperatuur van je lichaam aan zal nemen. Dit komt mede doordat de buitenkant van dit deken gemaakt is van ademend katoen, waardoor er niet teveel warmte in blijft hangen. Daarentegen ventileert het niet volledig, waardoor het deken niet alle warmte afvoert en het daardoor niet te koud wordt.

verzwaringsdeken

Sluit warme lucht buiten

Bij warm weer is het goed om overdag ervoor te zorgen dat de warmte niet in de kamer komt. Houd de ramen dus overdag gesloten en open deze alleen in de avond, wanneer het buiten iets is afgekoeld. Door naast het raam ook de deur op te zetten, kan de lucht goed door de kamer ventileren, waardoor je veel frisse lucht binnenkrijgt. Een andere manier om warmte buiten te houden, is door gordijnen en rolluiken dicht te houden als de zon fel schijnt. Het zonlicht zelf draagt namelijk ook veel warmte met zich mee.

verzwaringsdeken

Koel jezelf voor en tijdens de nacht af

Voor het slapen is het heerlijk om een verkoelende douche te nemen. Door te douchen of te baden in water dat lauwwarm of net iets kouder is, zal je totaal opfrissen. Let hierbij wel goed op dat je het water niet te koud maakt, omdat je lichaam anders zichzelf weer probeert op te warmen. Daarnaast is het tijdens de nacht ook belangrijk om jezelf te kunnen verkoelen. Doe dit dan met een koud kompres of met een koude, natte doek en leg deze op je voorhoofd en op je nek. Door deze plekken te koelen, zal je lichaam het snelst in zijn geheel afkoelen.

Drink voldoende voor het slapengaan

Omdat je waarschijnlijk veel zult gaan zweten tijdens de nacht, raak je ook veel vocht kwijt. Door genoeg te drinken voordat je naar bed gaat, houd je dit vocht op peil, waardoor je niet uitdroogt en niet wakker wordt van de dorst.

Draag een pyjama van katoen

Net zoals de juiste deken, kan de juiste nachtkleding ook verkoelend werken. Draag dus een pyjama die niet te nauwsluitend is, zodat je lichaam de warmte goed los kan laten. Daarnaast is een pyjama van katoen altijd aangeraden, omdat dit goed doorademt waardoor het minder warmte vasthoudt.